howl's moving castle

29 april 2011

Jag tror jag har hittat min favorit genre när det kommer till böcker - nämligen moderna sagor (fairy-tales). Gärna humoristiska, sarkastiska och lite lätt romantiska. Den senaste jag läste inom denna genre (som jag hittade på just nu) är Howl's Moving Castle.

Jag var på biblioteket under lovet och tänkte låna några böcker inför påskhelgen eftersom den innbar några dagar utan internet och alldeles för mycket tid med familj. Och biblioteket hade bara en enda Haruki Murakami bok inne. Så jag slog till Howl's Moving Castle eftersom många kända YA-författare gillar den boken/författaren av boken - Diana Wynne Jones (som gick bort för nästan precis en månad sen, bless her soul).

Photobucket
[via]

Den handlar om Sophie som är den äldste av hennes syskon, vilket tvungnet kommer ge henne otur och missöden hela av hennes liv. Utan att spoila för mycket gör hon en häxa förbannad som förhäxar henne. Därför lämnar Sophie sitt hem för att söka lyckan.

Jag älskar den för att den är fruktansvärt rolig - så att man skrattar högt, ibland löjlig och ganska komplicerad. Flera mysterium ska lösas och det lämnas hintar hela tiden. Jag är då för dum för att fatta dem, men det mesta förklaras på slutet.

Slutet var förresten det bästa med boken. Naturligtvis.

Det var helt enkelt den bästa av min påhittade (?) genre - magi, förbannelser, demoner, prinsar, trollkarlar, oväntad kärlek, referenser till barnsånger/poesi och så en titt in den "verkliga världen" (Wales).

Photobucket
[via]

Boken har också blivit film, en animerad film från Japan. Boken har två uppföljare, Castle in the Air och House of Many Ways (hur vackra är inte alla titlar?) som jag ska läsa. Dessvärre verkar de inte handla om Sophie och de andra karaktärerna från boken.

Rekommenderas till sagoälskare.

2 kommentarer :

  1. Svar: Jag håller med om att Thomas kan vara irriterande, men alla andra underbara karaktärer väger liksom upp det. Men jag tycker den första boken var bäst hittils :)

    SvaraRadera
  2. Gasp, har du sett filmen? Den är helt underbar! Och den första Studio Ghibli-filmen jag såg. Åh, den är så fin!

    Lyras moving bookshelf

    SvaraRadera