det var en gång en doktor, och inte vilken som helst...

24 augusti 2011

Jag har länge tänkt skriva det här inlägget, men inte riktigt vetat hur jag ska formulera mig. Jag kan inte bara skriva fritt. Då blir det ett osammanhängande svammel med många utropstecken och påhittade ord. Jag behöver en utgångspunkt. Och den får bli frågan "Vad är Doctor Who?"

Nu är det såhär att jag, igen, förälskat mig i en sak, denna gång en TV-serie. En TV-serie som heter Doctor Who.


Doctor Who handlar om The Doctor. (Han har inget annat namn, därav namnet på serien, "Who are you?" "I'm the Doctor." "Doctor Who?" Fast jag tror han har ett namn, bara att man aldrig får veta det. Eller så får man det, någon gång. Oftast svarar han med "Just the Doctor.")

The Doctor reser runt i rymden och tiden med the TARDIS (Time And Relative Dimension In Space). Han är en Time Lord, och den sista av sitt slag, så han reser ensam. Förutom när han har sin companion med sig. Ofta är denna companion än människa och en tjej. Vanligast en ganska snygg, mycket modig och smart och rolig tjej.


Jag älskar denna töntiga promobild. Det är the Doctor's companions m. fl. från den nya serien. Och the Doctor såklart. [via]

Och eftersom han är en Time Lord dör han inte som en människa skulle göra, utan när han dör får han en ny kropp, han regenerates. Det betyder ungefär att när han dör, byts skådisen till en ny, oftast yngre och snyggare, skådis.


Typ så här. I den nya serien spelar de tre sista The Doctor. I den klassiska serien spelade en Snape-lookalike The Doctor. [via]

Jag har precis sett klart säsong fyra av den nya serien (Doctor Who har egentligen hållt på sen 60-talet med ett antal uppehåll, men så långt har inte jag sett) med den fantastiska David Tennant som The Doctor (Han var Barty Crouch i Harry Potter 4). Säsong fyra är lätt min favoritsäsong än så länge. Det enda som gör mig ledsen är att snart byts David Tennant ut. Jag kommer antagligen älska Matt Smith som the Doctor också, men David Tennant är så fruktansvärt bra. Och snygg. Speciellt med sina nerglasses.


[via]

Sen kan jag gå på hur länge som helst på hans companions. Som Rose, den bästa av alla, eller Donna, som fick ett så sorgligt slut (Och Martha, men henne gillade jag aldrig riktigt).

Men jag vill bara fortsätta kolla på den här dumma serien som gör att jag sitter timtals framför datorn och som är så hemsk och rolig och underbar.

Om någon orkade läsa ända ner hit, så grattis. Du vinner ett fakepris bestående av en nyckelring. Om du har sett Doctor Who, snälla mejla eller kommentera eller gör dig till känna. Jag måste diskutera med någon.


Jag kan inte sluta utan att lägga in världen bästa Doctor Who gif:

[via]

Alltså, ungefär hur jag såg ut när jag kollade på säsongsavslutningen.



the end.

3 kommentarer :

  1. Tack för nyckelringen! Blir väldigt nyfiken på Dr Who nu, har aldrig förstått vad det egentligen är förrän nu.

    SvaraRadera
  2. Svar: Jag läste den på svenska, då blir det att försöka på engelska nästa gång. Jag brukar också läsa böcker för att "ha" läst dem, men om de är dåliga så brukar jag ändå sluta. Det känns så onödigt att slösa tid på dåliga böcker när det finns så många bättre att njuta av.

    Kan man köpa Dr Who någonstans? För då ska jag nog testa mig på det. Verkar så otroligt annorlunda från andra tv-serier!
    Tack! Japp, en Hufflepuffhalsduk. "Cause I'm a particulary good finder" ;D

    SvaraRadera
  3. Jag grät också till David Tennants sista avsnitt (enligt behind the scenes footage så gjorde han det också^^), men jag tänkte trösta mig med att kolla på filmen Fright Night som kommer ut snart som han är med i :)

    Men Doctor Who är för övrigt en fantastisk serie, så många nivåer och passar (nästan) alla!

    SvaraRadera